Hogyan építsd fel az első weboldaladat, lépésről lépésre?
Ha először vágsz bele a honlapkészítésbe, érdemes néhány alapvető szempontot figyelembe venni a későbbi sikerek érdekében. A tervszerű gondolkodás elengedhetetlen.
Tervezd meg tudatosan az első weboldalad!
Ha először vágsz bele a honlapkészítésbe, érdemes néhány alapvető szempontot figyelembe venni a későbbi sikerek érdekében. A tervszerűség meghatározó jelentőségű, és ahhoz még nem is kell webfejlesztő képzésen részt venni, hogy előzetesen alaposan átgondoljunk pár dolgot.
Cél és célközönség
Határozd meg, hogy miért készíted a weboldalt. Mi a cél, értékesítés, brand népszerűsítés, információközlés vagy egyéb szórakoztató szándék? Ez alapjaiban határozza majd meg az irányt, mert egy kereskedelmi céllal létrehozott weboldallal szemben teljesen más az elvárás, mint egy híroldallal szemben.
Egy weboldal tervezésekor fontos tisztában lenni a "címzettel", a célközönséggel is, vagyis meghatározni, hogy üzenetünkkel, termékünkkel melyik réteget szeretnénk megszólítani. Ennek jelentősége megkérdőjelezhetetlen a későbbi elégedettség szempontjából, márpedig weblapot azért hozunk létre, hogy látogassák.
Természetesen a célok meghatározásával a célközönséghez is közelebb juthatunk, de az első lépések között ezen felül is érdemes feltérképezni, hogy kiket szólítunk meg az üzenetünkkel. Az ő igényeik és preferenciáik alapján érdemes belekezdeni a weboldal megtervezésébe és az oldal struktúrájának, tartalmának kialakításába. Csak ezután lehet foglalkozni a weboldal konkrét megtervezésével, a tartalomstratégia meghatározásával, stb…
Tervezési fázis
Ezután csaphatunk bele a tervezésbe, amelyet a vázlatok készítésével kezdjük, hogy aztán a saját ízlésünk és a célok által meghatározott legsikeresebb designt válasszuk. Gondolkodjunk el a felhasználói élményen (UX), és már itt nagy segítség, ha tudjuk, kiknek készül a honlap. De ugyanilyen fontos szempont, hogy könnyen áttekinthető legyen az oldal, és az általunk fontosnak ítélt információk könnyen elérhetők legyenek.
Színek és formák: design
Válasszunk olyan színeket, amelyek illeszkednek a márkaidentitáshoz és vonzzák a célközönséget is. A design legyen letisztult és legyen összhangban a vállalkozás stílusával, és természetesen találkozzon a célközönség igényeivel. Olyan időkben, amikor túlkínálat van valamiből, akárcsak a weblapok terén, muszáj valamivel az első pillantásra kitűnni.
Bár ez könnyűnek hangzik, annyira nem az. A megvalósítás során rengeteg mindenről kell döntést hozni, és nem szerencsés, ha csak hasraütésszerűn határozunk. Ahogy a weboldalkészítés fortélyait el lehet sajátítani programozó képzéseken, úgy a design oldalán is érdemes edukálódni a siker maximalizálása érdekében.
Tartalomstratégia és keresőoptimalizálás (SEO)
Határozzuk meg, hogy milyen üzenetek miért kerülnek az oldalra, amelynek tartalma tükrözi a vállalkozásod értékeit és szolgáltatásait. A tervezés és a kivitelezés során mindent el kell, hogy kövessünk annak érdekében, hogy a célunk megvalósuljon: oldalunk sikerét nagyban meghatározhatja, hogy a keresők igényeinek megfelelően optimalizáljuk. Az SEO-val jelentősen javíthatunk a találati arányokon bizonyos keresőszavakra, és ez nagyban felhajthatja oldalunk látogatottságát.
Mobilbarát tervezés
Ma már nem elég egy platformra készülni, gondoskodjunk róla, hogy a weboldal jól működjön és jól nézzen ki különböző eszközökön is. Évről évre nő a mobilon netezők aránya, márpedig a klasszikus és a mobil képernyők felbontása és képaránya közötti különbség megköveteli a tudatos tervezést, hogy a honlapunk fekvő és álló helyzetben is megállja a helyét.
Tesztelés, karbantartás, frissítés
Az oldal kész, ám az élesítését megelőzően végezzünk egy alapos tesztelést, amellyel ellenőrizni tudjuk, hogy minden aloldal és funkció megfelelően működik-e. Ez későbbi kellemetlenségektől óvhat meg, és nagyban növeli az oldal biztonságát.
Ha pedig már gőzerővel üzemel a weboldal, még egy jól megírt weblap is karbantartást és frissítést igényel, és erre is érdemes előre felkészülni. Gondoskodjunk arról, hogy az információk mindig naprakészek legyenek, hogyidőről időre új tartalmak is megjelenjenek a weboldalon, és figyeljünk a felhasználói visszajelzésekre.