Az informatika világában nem szükséges az állami programozó képzés
Nem kérdés, hogy érdemes a programozó karriert választani, de az inkább, hogy milyen képzésen kezdjen bele az ember. Sok területen jelent előnyt az állami képzés, az informatika épp nem ilyen.
Továbbra sem az a kérdés, hogy érdemes-e a programozó karriert választani, sokkal inkább, hogy milyen képzésen kezdjen bele az ember. Sok területen jelenthet előnyt az állami képzésben részt venni, az informatika éppen nem ilyen.
Az informatikai szektor az elmúlt évek gazdasági nehézségei ellenére is jól teljesített, állandó a növekedés, és ennek a hatása a munkaerőpiacon is érezhető. A töretlen fejlődésnek köszönhetően állandók az új pozíciók, amelyekre versenyképes fizetéssel és körülményekkel igyekeznek elcsábítani a munkavállalókat. A rugalmas munkavégzés pedig már teljesen alap a számítástechnika világában.
Megéri? Meg!
Az állandó keresletnek köszönhető könnyebb elhelyezkedés mellett kiemelkedő karrierlehetőségek várják az IT-szektorban még a tapasztalattal nem rendelkezőket is. Ez azt jelenti, hogy nagyobb eséllyel lehet előrelépni a ranglétrán, ami nem elhanyagolható. Az állandó fejlődésnek köszönhetően folyamatosan új technológiák, programozási nyelvek és fejlesztési módszerek jelennek meg, így
mindig lehetőség van tanulásra és fejlődésre, sőt, a jövő biztosítása érdekében ez elengedhetetlen.
Emellett az informatika világa határokon átívelő szakma, az informatikai tudás pedig globálisan is keresett portéka, a szakembereknek lehetőségük van nemzetközi projektekben dolgozni, külföldi cégeknél elhelyezkedni, vagy akár saját vállalkozást indítani a határainkon kívül.
Hogyan vágjunk bele?
Rendben, az nem kérdés, hogy megéri-e informatikai karrierbe vágni, ám az nem mindegy, hogyan. A programozó képzések elengedhetetlenek a kezdéshez, ám bizonyos területekkel ellentétben az állami oktatás nem szükségszerű. Természetesen az egyetemi, főiskolai képzések mind időben, mind pedig a tananyag szempontjából kiemelkedő lehetőséget jelentenek, ám ezek a költségtérítést vagy az időtartamukat figyelembe véve sem hasonlíthatók össze a jóval specializáltabb tanfolyamokkal, bootcamp-ekkel.
Bár a felsőoktatásban szerzett végzettség természetesen még az IT munkaerőpiacán is jól hangzik, ám még a hatalmas, éveken át megszerzett elméleti tudásnál is fontosabb a gyakorlati tapasztalat, márpedig ezen a téren az állami képzések már korántsem erősek, különösen az egykori OKJ-s alapokra épülő tanfolyamok. És ezen a ponton érdemes sorba venni, mik a különböző képzések előnyei és hátrányai.
Az állami képzés csak az állami szektorban jelent előnyt
Az államilag elismert intézmények tekintetében a minőségbiztosítás fontos szempont, ezek a tanfolyamok garantálják, hogy a tanterv és a tananyag megfeleljenek a szigorú szakmai szabványoknak és követelményeknek. Az előnyök között szerepelhet a szakmai előrelépés lehetősége, vagyis, hogy rögtön el is helyezkedhetünk a megszerzett végzettséggel az állami szférában, ám ez anyagi szempontból már rövid távon is hibának bizonyulhat: az IT-szektorban kiemelkedő lehetőségeket biztosítanak cégek és vállalkozások a dolgozóiknak, ami sokkla kevésbé jellemző a közszférában.
A magán programozó oktatás előnyei
Az államival szemben a magán szektorban ráadásul nem is ragaszkodnak a felsőoktatásban szerzett végzettséghez, sokkal fontosabb, hogy a munkavállaló mielőbb megfeleljen a cég által támasztott követelményeknek. Hatalmas a hazai kereslet a jó szakemberek iránt, és az sem ritka, hogy a munkaadók még arra is hajlandók pénzt és energiát fordítani, hogy maguk „tanítsák be” a frissen végzett hallgatókat a feladatukra, sőt, akár egy számukra még ismeretlen programnyelvre.
Emellett az állami rendszerekkel szemben az oktatási vállalkozások sokkal rugalmasabban tudják követni az adott terület változásait, pedig az informatikában gyorsan pörögnek az események. Az állami iskolákban sokkal nehézkesebb a tananyagok frissítése, az új oktatási módszerek bevezetése, a rugalmas órarend kialakítása, stb. Ráadásul a korlátozott innovációs lehetőségekhez gyakran társul nagy hallgatói létszám is az állami képzésekben, és ez jelentősen kevesebb időt jelent egy-egy hallgatót figyelembe véve.
Az IT-szektorban továbbra is nagy az igény a szakértő munkaerőre, ám az informatika területén nem jelent számottevő előnyt az állami képzésben elért végzettség. A specializált, gyakorlati tudásra építő oktatási szemlélet sokkal többet érhet, mint egy központi rendszerben szerzett okirat.