SEO checklist – Kereső optimalizálás kezdőknek
Elkészültél első (vagy második) weboldaladdal? Nem vagy kész! Még optimalizálnod kell, hogy rajtad kívül más is megtalálja azt a Google-ön. A következő checklisten érdemes végigmenni...

Elkészültél első (vagy második) weboldaladdal? Nem vagy kész! Még optimalizálnod kell, hogy rajtad kívül más is megtalálja azt a Google-ön. A következő checklisten érdemes végigmenni, ha jót akarsz ;)
- Meta tagek kitöltése
Ez a gyakorlatban a Title és a meta name="description" utasítások után adható meg. A Title max kb 55 karakter hosszú, a description pedig kb 155 karakter legyen, de egyébként nem katasztrófa, ha túlfutsz rajta. Két dologra kell figyelned: Először is, a legfontosabb kereső kifejezés, amire az adott oldalt optimalizálni szeretnéd, szerepeljen benne, lehetőleg mindkét meta adatban. Jó hír, hogy egyik cikkünkben kifejezetten meta title és description számláló toolt is találsz! A másik, hogy minden egyes aloldalad esetében ismételd meg az eljárást, nem csak a főoldalnak kellenek a meta adatok! Plusz egy tipp: ügyelj arra, hogy ezek egyediek legyenek! Nem kell teljesen egyedinek lenniük, de ctrl-c és ctrl-v-nél jobban meg kell erőltetned magad. Hidd el, megéri!
- Reszponzivitási és egyéb megjelenési problémák kijavítása.
Ne sajnáld az időt, és a teljes weboldaladat, minden aloldallal és funkcióval teszteld le mobilon! A képernyőből kilógó tartalom, a nagyon apróbetűs szövegek, vagy egy kép által kitakart szövegrész nem csak ciki, de a Google is „büntet” érte! Ha kész vagy, nézd meg tablet kijelzőn is (800-900px), hogy minden működik-e. Tipp: ha olyan tartalmad is van, ami csak desktop gépen látszik, mobilon nem, azt a Goggle valószínűleg nem is fogja indexálni.
- Google Search console regisztráció
Regisztráld be weblapodat a Google search console-ra. Ehhez egy követőkódot kell majd elhelyezned a weblap kódjában (bár más módszer is van a tulajdonjog igazolására). Itt sok hasznos eszköz van, például itt tudsz webhelytérképet feltölteni, vagy egyes oldalakat kizárni a feltérképezésből. Nekünk most a legfontosabb, hogy az URL-ellenőrzés menüpontban tudjuk megkérni a Google-t, hogy térképezze fel és indexálja az oldalunkat. Érdemes ezt megtenni minden nagyobb változtatás után.
Ezen kívül nagyon hasznosak a Lefedettség és Mobilos használhatóság menüpontok, itt ugyanis láthatjuk, ha valamelyik oldalunk nem tetszik a Googlenek, tipikusan reszponzivitási probléma miatt (de más okok is lehetnek). Ráadásul a későbbiekben, ha új probléma merül fel, arról email értesítést kapunk, szóval a Search Console kihagyhatatlan!
- Képméret optimalizálása
Nagyon fontos, hogy az oldalunk ne legyen lassú. Még fontosabb, hogy okostelefonon is gyorsan betöltődjön! A sebesség mérésére rengeteg teszt van, talán a legismertebb a Google sajátja, a PageSpeed Insights. A cél az lenne, hogy az oldal betöltési időt 3 másodperc alatt tartsuk, a teljes adatforgalmat pedig 3 Mbyte alatt.
Ehhez a legfontosabb eszközünk a képek méretének csökkentése! Ez egyrészt a pixelekben számított felbontás csökkentésével érhetjük el. Például: egy kép a képernyő egyharmadát foglalja el mindig, így van megírva a CSS. Egy full HD-s képernyő felbontása 1920 pixel széltében, ennek harmada 640 – tehát ebben a példában 640 pixelesnél szélesebb képet semmi értelme megjeleníteni az oldalunkon! A megjelenést nem javítja, viszont a betöltési időt rontja.
A másik módszer pedig a képek tömörítése. Az irfanview, a compressjpeg, a tinypng, és sok más ingyenes program kiválóan tudja tömöríteni a képeinket úgy, hogy a kép minőségben szemmel alig-alig észrevehető minőségromlást okoz csak. Ezzel is rengeteg Kbyteot és másodpercet megspórolunk.
Végül még arra is figyelj, hogy egy png kép általában nagyobb, mint egy jpg kép, ezért csak akkor használj png-t, ha az az átlátszó háttér miatt valóban szükséges. Ebben a cikkünkben több módszert is olvashatsz a kép méretének csökkentéséről.
- Bejövő linkek
A bejövő likek vagy back-linkek más weboldalakról a mi oldalunkra mutató linkek. SEO szakemberek szerint minden félrevezető információ ellenére még mindig ez teszi ki a Google helyezési eredményünk egyharmadát! Backlinkekre nem olyan könnyű szert tenni, de legalább egy párat be kell szereznünk. Próbálkozzunk ismerősök weboldalain megjelenni egy link erejéig, vagy PR cikkekken keresztül nagy látogatottságú oldalakról. Ne bannerben gondolkodjunk! Egy hirdetési banner sok helyet foglal, drága, és még csak messze nem is olyan hatékony backlink, mint egy sima hivatkozás a másik weboldal szövegezésében.
- Beszédes nevű aloldalak
Nem mindegy, hogy aloldalunknak milyen nevet, milyen al-domaint adunk! A blog bejegyzéseknél ez ma már alap (a blgobejegyzés url-je jellemzően a bejegyzés címét tartalmazza), azonban a sima aloldalak is tartalmazhatnak több szót. Így van lehetőségük arra, hogy a legfontosabb kereső szavainkat megjelenítsük az url-ben. A több szóból álló url-eket (pontosabban: slug) kötőjellel válasszuk el.
- Headingek, azaz Címek.
A Heading címkékkel a szöveget tudjuk tagolni, és egyben a Google-nek megmutatni, mik a címek és alcímek az adott tartalmon belül. Gondoskodjunk róla, hogy a főoldalon és minden aloldalunkon legyen 1(!) h1 tag, valamint pár h2 és ha szükséges, ezen belül több h3 tag is. Próbáljunk meg kulcs-szavaink közül is a relevánsakat elhelyezni ezekben a headingekben.
- Kattintásra késztetés.
A Google figyeli, hogy hogy viselkednek a weboldalunkon a látogatók. Ha megnyitás után gyorsan be is zárják az oldalunkat, az nagyon nem jó. A csapda az, hogy ha a felhasználók nem kattintanak sehova, csak olvasgatnak, azt a Google nem érzékeli. Csak a kattintást és a két kattintás között eltelt időt. Ezért gondoskodj róla, hogy a felhasználók kattintsanak és egy másik aloldalunkra érkezzenek, ha az elérhetőségeinkre, vagy a termékeink leírására kíváncsiak. Ebből következően a népszerű one-page design SEO szempontjából nem a legelőnyösebb.
Menj végig a check-listen, és ha mind a 8 feladat mellé egy pipát tudsz tenni, akkor a weboldalad legfontosabb SEO beállításait elvégezted és weblapod szinte biztos meg fog jelenni a Google organikus találatai között.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás, vagy SEO (Search Engine Optimization), olyan folyamat, amelynek célja, hogy egy weboldal jobb helyezést érjen el a keresőmotorok találati listáján (például a Google-ban), így több organikus (nem fizetett) látogatót vonzzon.
A keresőoptimalizálás során számos tényezőt figyelembe kell venni, hogy a weboldal könnyebben megtalálható legyen a felhasználók számára, akik a keresőmotorokat használják. Az SEO magában foglalja a következő fő területeket:
-
Kulcsszókutatás: A megfelelő kulcsszavak és kifejezések kiválasztása, amelyeket a célcsoport kereshet. A kulcsszavak segítenek abban, hogy a weboldal releváns legyen a keresési lekérdezések számára.
-
On-page SEO: Az oldal tartalmának és struktúrájának optimalizálása. Ide tartozik a címek, meta leírások, URL-ek, alt szövegek, valamint a szöveges tartalom minősége és kulcsszavak megfelelő használata.
-
Off-page SEO: A weboldalon kívüli tényezők optimalizálása, amelyek hatással vannak az oldal rangsorolására. Legfontosabb tényezője a linképítés, azaz más megbízható weboldalakról történő hivatkozások (backlinkek) szerzése.
-
Technikai SEO: A weboldal technikai aspektusainak javítása, hogy a keresőmotorok könnyebben indexálhassák azt. Ide tartozik a gyors betöltési idő, a mobilbarát design, a HTTPS titkosítás, az oldal térképek (sitemaps) használata és egyéb fejlesztések.
-
Felhasználói élmény (UX): A weboldal navigációjának és dizájnjának optimalizálása, hogy a látogatók könnyen megtalálják, amit keresnek, és pozitív élményben legyen részük.
-
Helyi SEO: Ha a weboldal egy helyi szolgáltatást népszerűsít, akkor a helyi keresőoptimalizálásra is figyelni kell, például a Google Cégem profil kitöltésére és helyi kulcsszavak használatára.
A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldal a keresési találatok élén vagy közelében szerepeljen, így növelve a látogatottságot, javítva a márka ismertségét és elősegítve a konverziókat (például vásárlásokat, feliratkozásokat vagy kapcsolatfelvételt).
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK)
1. Miért érdemes SEO ügynökséget választani?
A SEO ügynökség szakértői csapata segít abban, hogy a weboldalad a keresőmotorokban magasabb helyezést érjen el, és így több organikus látogatót vonzzon. Egy profi SEO ügynökség személyre szabott stratégiákat alkalmaz, figyelembe véve az iparági trendeket és a versenytársakat, hogy hosszú távú eredményeket biztosítson.
2. Mi az a prémium linképítés?
A prémium linképítés egy olyan stratégia, amely magas minőségű és releváns weboldalakról származó linkek megszerzésére összpontosít. A prémium backlinkek javítják a weboldal hitelességét és keresőmotoros rangsorolását, mivel a Google és más keresők azokat a linkeket értékelik a legmagasabb szinten, amelyek megbízható forrásokból származnak.
3. Mire jó a SEO tanfolyam?
A SEO tanfolyamok célja, hogy megtanítsák a résztvevőknek a keresőoptimalizálás alapjait és fejlettebb technikáit. A tanfolyamon elsajátíthatod a kulcsszókutatás, on-page és off-page SEO, valamint a technikai SEO alapjait. Ha szeretnél önállóan javítani a weboldalad helyezésén, egy SEO tanfolyam kiváló választás lehet számodra.
Ha bármilyen kérdésed lenne a fenti témákkal kapcsolatban, keresd bizalommal szakértőinket!