Önálló vállalkozóként az IT világában
Az egyéni vállalkozás kiváló módja annak, hogy megválasszuk saját munkáink, és saját munkaidő beosztásunk. De hogyan csináld?
Az egyéni vállalkozás (vagy egyéb független szabadúszó jogi státuszú vállalkozás) kiváló módja annak, hogy megválasszuk saját munkáink, és saját munkaidő beosztásunk.
Ez elég csábító lehetőség, így ez a fajta munkavállalási forma nagyon elterjedt a webfejlesztők és programozók körében. Amerikában pl. a munkavállalók több mint harmada ilyen státuszban vállalkozik valamilyen szinten.
A kérdés az, hogy hogyan is fogjunk hozzá?
Ha kedves olvasónk már eljátszott a gondolattal de még nem jutott el a megvalósítás fázisába akkor ez a cikk pont neked szól! Hét pontba szedtük azokat lepéséket amelyek szükségesek 2023-ban ahhoz, hogy sikeres szabadúszó vállalkozó legyél.
Felkapott szabadúszó munkakörök: illusztrátor, grafikus, szoftverfejlesztő, tartalom gyártó, digitális marketinges, mobil app és netes app fejlesztő.
A hét lépés amelyet követnünk kell
Bármi is legyen az oka annak, hogy vállalkozóvá akarsz válni, legyen az a rugalmasabb munkaidő beosztás, több szakmai tapasztalat gyűjtése, vagy a magasabb kereseti lehetőség, ez a tevékenység nagy szabadságot kínál.
A sikeres vállalkozáshoz többféle módon juthatsz el.
Kezdheted a főállásod mellett egy melléktevékenységként/másodállásként, vagy egyből kezdheted teljes munkaidős hivatásként.
1. Találd ki milyen feladatokat és szolgáltatásokat tudsz elvégezni
A tudásod átformálni valamilyen szolgáltatássá a legelső feladat.
Fontos átgondolni, hogy ezek hogyan lehetnek hasznára egy jövőbeli megrendelő számára. Gondold át, hogy milyen problémáik lehetnek, és te hogyan tudnál ezekre megoldást találni a tudásoddal.
Alapvető annak a ténynek a felismerése, hogy a megrendelő ügyfelek általában egyféle dologra keresnek megoldást. Tehát pl. ha egy igényes honlapot szeretnének maguknak akkor nem mobil applikáció fejlesztőre lesz szükségük.
Ha eredményes vállalkozást akarunk akkor meg kell értenünk a megrendelő problémáját és azt, hogy mi hogyan tudnánk ezt orvosolni. Ez a kiindulópontja, hogy a tudásod szolgáltatássá formáld. Tisztázd röviden, hogy mire vagy képes, hogyan viszed azt véghez, és milyen fajta cégek számára végzed ezt. Itt még az ellenszolgáltatás nem lényeges.
2. Keresd meg azt a vevőkörödet
Ha kitaláltad a meghirdetendő szolgáltatásod akkor keresned kell hozzá ügyfélkört is.
Melyik az az iparág, amelyik jól illik hozzá? Ott előfordulnak olyan feladatok, problémák amelyekre te megoldást tudsz nyújtani? A kezdetekben nem elég, hogy valamiben nagyon jó legyél, ezen a ponton még nem fognak kapkodni érted a munkaadók, ezért szorgalmasan kell még keresned a lehetséges megbízókat.
Általában háromféle módon találhatsz ügyfeleket magadnak:
– már létező IT-s ismerősök, kapcsolatok segítségével.
– hirdetések illetve direkt megkeresések által.
– ilyen témával foglalkozó munkaközvetítő honlapokon.
Kulcsfontosságú kitalálni, hogy számodra melyik módszer a legmegfelelőbb a potenciális munkák megtalálásához.
Ha a tudásodnak megfelelő munkákat vagy projekteket keresel akkor hasznos lehet a specifikus, IT specialistákat és cégeket összekötő Facebook csoportok, vagy esetleg olyan oldalak, mint az Itpeople portál, ahol többféle tárgykörben kereshetsz a munkáltatók között.
3. Találd ki milyen munkáért milyen fizetséget vársz el
Mostanra lehetőleg sikerült pontosan kitalálnod, hogy kiknek és milyen szolgáltatásokat tudsz elvégezni. Ideje meghatároznod az árát is.
A lényeg az arany középút megtalálása, ahol a lehető legtöbbet viszel haza, de esetleg nem maradsz le egy lehetőségről a magas árszabásod miatt. Végezz egy kis piackutatást! A hasonló körökben tevékenykedő versenytársaid mennyit kérnek bizonyos munkák elvégzésért?
Tökéletes módszere nincs a szolgáltatások beárazásának, mivel a fizetségre sok összetevő gyakorol hatást.
Pl.:
– Az ágazat amelyben a munka elvégezendő
– A munkavállaló tudása és tapasztalata
– Az elvégzendő munka sürgőssége
– A munka időtartama
– A feladat véghezvitelének követelményei
– A munkáltató országának bérszínvonala
Az IT vállalkozók nagyobb része sikeres projektenként vagy pedig órabérben számolja fel a fizetését. Ne aggódj, ha nem tudod melyik lenne a jobb megoldás számodra, az áraidon bármikor alakíthatsz, nincsenek kőbe vésve. Találj ki egy megfelelő összeget és ne habozz.
4. Csinálj egy összeállítást korábbi munkáidból!
Egy ilyen referencia anyag igazolja a munkád és a képességeid magas színvonalát, előzőekben elért eredményeid, vagy korábbi projektekben való részvételedet.
Egy ilyen gyűjtemény rengeteget dob a megítéléseden, és a sikeresség elérésében is. Úgy állítsd össze, hogy lefedje a szolgáltatást amit nyújtani kívánsz, minden része képet adjon róla, hogyan segítette elő a projekteket és a megbízód által elvárt feladat megoldását. Tehetsz bele ajánlóleveleket, adat vagy kimutatás alapján elért eredményeket, diagramokat stb. Ez esetben kérj engedélyt az előző munkáltatóidtól az adatok felhasználására.
5. Készíts egy pompás ajánlatot
Kezdetben lényeges, hogy az első munkád által elvártak lefedjék a képességeid és a tudásod.
Ha megtaláltad azt a munkát amihez remek szolgáltatást vagy képes nyújtani, akkor eljött az idő, hogy elküld az első ajánlatodat. Ennek a minősége fogja valószínűleg eldönteni, hogy megkapod a projektet vagy sem.
Az ilyen témával foglalkozó portálok többféle módon járulnak hozzá, hogy előtérbe helyezhesd a te képességeidet és ajánlatodat más freelancerek ajánlataival szemben. Nagy vonalakban a lényeg , hogy az ajánlatodban vázolnod kell előző munkáidat, képességeidet és azt, hogy munkáltató által elvárt feladatokat miként tudod megvalósítani. Fontos szempont ilyenkor az, hogy kiemelkedj a többi jelentkező közül ezért célszerű végig a barátságos és szakszerű hangnem megütése.
Egy séma elkészítése sokban segíthet az ajánlásaid összeállításánál mivel mindig hozzá tudod igazítani az éppen kívánt projekt sajátosságaihoz. Ezen kívül jelzi a magas szakértelmed és motiváltságodat.
6. Ápold az ügyfélkapcsolataid
Ez elég egyértelműnek tűnik, hiszen a bevételed és a vállalkozásod is az ügyfelektől függ.
Azonban a jól menő vállalkozók nem egyéni projektekben és munkákban terveznek, hanem hosszabb távú együttműködésekben. Ezek a kapcsolatok további munkákhoz és ajánlásokhoz vezetnek.
Ennek a legfontosabb összetevői:
– kifogástalan munkákat adj ki mindig a kezeidből. Ahhoz, hogy a megbízó elégedett legyen, megfelelő magas minőségű szolgáltatást kell nyújtanod. Ha minden elvárása teljesül akkor valószínű ismét hozzád fog fordulni egy újabb projekttel.
– Megbízhatóság. Ha a kitűzött időre és hibátlan szolgáltatást nyújtasz a munkáltató felé, akkor bizalmi kapcsolatot hozol létre aki így tudja, hogy a későbbiekben is számíthat rád és a szakértelmedre.
– Legyél kreatív, próbálj meg egy kis extrát is szolgáltatni. Ha új ötletekkel vagy nézőpontokkal járulsz hozzá a projekthez, azon kívül, hogy érzékelteted a kreativitásod és jó szándékod, új lehetőségeket hozol létre a további munkákban való részvételhez.
7. Mindig képezd magad
Azokért a képességekért és tudásért fognak alkalmazni amelyek hasznosak az ügyfeleknek. Ezért, főleg az IT világában nélkülözhetetlen az állandó fejlődés, új ismeretek megtanulása és a változásokhoz való alkalmazkodás képessége.
Az új tendenciák ismerete ugyanolyan lényeges, mint a magas szintű szolgáltatás nyújtása az ügyfelek részére. Az online felületeken elérhető képzések mint a Prooktatás vagy Udemy kiváló lehetőségek arra, hogy tudásod mindig naprakész legyen.
Izzítsd be a vállalkozói pályafutásodat.
Ha ezek után úgy érzed készen állsz arra, hogy szabadúszóként dolgozz, és a vállalkozásod minden részét te koordináld, a döntéseket ne más hozza meg feletted, akkor a sikeresség útjára léphetsz, ha követed a fenti lépéseket. A lehetséges ügyfeleid újabb és újabb problémák és megoldások iránt kutatnak, lehetséges, hogy pont a Te általad nyújtott szolgáltatások lesznek a megoldások rájuk.