Hírek

Hogyan (ne) alapítsunk meg egy jó startup-ot?

2018-07-17

Már megtanultál programozni? Akár el is indíthatsz egy startupot! De hogyan? Az amerikai szaksajtó szerint szakítsd meg a kapcsolatot a barátaiddal, költözz be az irodádba, kövesd az álmaidat, majd add el befektetőknek. Egy sikeres startup, a JotForm alapítója azonban teljesen másképp gondolja.

A Startup kultúra Amerikában a jótékony szenvedésről szól. Blogok, Insta bejegyzések mondják nagyjából ugyanazt: A fájdalom ideiglenes. Az Exit utáni jólét örök / Hagy aludjanak, amíg te kódolsz / A célokat nem érdekli, hogy érzed magad / Még senki sem fulladt meg a verejtékében

A mainstream média is csupa olyan sztorit mutat be, ahol az alapító borzalmas keményen, állandóan dolgozott, az irodában aludt, de ez az út vezet –szerintük- ahhoz, hogy az ember a következő Facebookot vagy Amazont megcsinálja. Nem véletlen, hogy a startupok alapítóinak nagy többsége, gyakran kíváló koponyák, egyszerűen kiégnek, mielőtt eljutnának valahova , vagy jobb esetben csak anyagilag mennek tönkre. Gyakran pedig mindkettő. 

Szeretnék bemutatni egy alternatív utat a sikerhez, amihez nem kell napi 18 órán át dolgoznunk és protein italokon élnünk. Cégünk (JotForm) fő versenytársa maga a Google. Ennek ellenére sikeresek vagyunk, 100 alkalmazottal, de történetünk nem a szenvedésről és a magánélet feladásáról szól- sőt! Én a következőket javaslom:

  1. Egy ideig még tartsd meg a főállásodat 
    Főiskola alatt programoztam le az első szoftveremet. Megkerestem az első 150$-t és nagyon boldog voltam. Megtehettem volna, hogy teljes időmmel ráfordulok a saját bizniszemre, de nem ezt tettem. Több tapasztalatra volt szükségem a való világból.
    A főállásom mellett dolgoztam a saját fejlesztésemen. Csak akkor hagytam ott a céget 5 év után, amikor többet kerestem a maszekban, mint a béremmel.
    Azért javaslom ezt, mert amíg egy egészséges, termékeny cégnél dolgozol, nagyon fontos dolgokat tanulhatsz meg az üzletről, kommunikációról és csapatjátékról. Fejlesztheted magad, ráadásul kapcsolatokat építesz, amik később jól fognak jönni.

  2. Ne az álmodra koncentrálj, hanem az igényekre
    Sok alapító azt javasolja, hogy ne hallgass ismerőseidre, akik csak visszahúznak, inkább valósítsd meg az álmodat! Ez helytelen, az elképzelésednek valós igényre kell épülnie. Az emberek szívesen fizetnek azért, ami az életüket jobbá, egyszerűbbé teszi, és így jutsz te is pénzhez. Paul Graham start-up alapító szerint a terméked, szolgáltatásod akkor sikeres, ha olyan,
    • amire igény van
    • amit többnyire te magad meg tudsz alkotni
    • ami még kevés embernek jutott eszébe.

Érdemes kivárni, míg olyan ötleted lesz, aminél mind a 3 feltétel megvan!

    1. Organikus növekedés.
      Ha egyből nagyban kezdesz és mindent beleadsz, hamar ki fogsz fáradni, hamar fogod felélni a tartalékaidat. Ha viszont kicsiben kezdesz és lassan fejlődsz, akkor kisebb rajtad a nyomás, és van hely a tanulásra, fejlődésre is. Egy egészséges cégnek valódi vevői vannak, amihez ugyan idő kell, de ez az út kevésbé rizikós.

    2. Csak egy mérce van: profitabilitás.
      Egyszerű: többet kell keresned az ötleteddel ,mint amennyit költesz rá. Sok startup előbb befektetőket keres az ötletéhez, miközben még elképzelésük sincs, hogyan lehet abból az ötletből pénzt csinálni.
      Véleményem szerint a startupodnak már az első nap hasznot kell termelnie. Ez lehet nagyon csekély, de legyen az elején, és ne valamikor a mítikus jövőben. Dolgozz okosan, növekedj megfontoltan, és erősítsd meg a vállalkozásod alapjait. 

    3. Nem kötelező, hogy legyen egy üzlettársad.
      A befektetők szeretik, ha egy vállalkozást több üzlettárs visz, például egy programozó és egy marketinges, akik remekül kiegészítik egymást. Ez a gondolat szerintem alapjaiban hibázik: ne a befektetőknek akarj első sorban tetszeni, hanem csinálj egy jó terméket, arra fókuszálj!
      Ha egyedül alapítod meg a cégedet, sokkal több a szabadságod, nem kell osztoznod a hasznon, nincsenek hatalmi harcok.  Én így csináltam, és később kíváló alkalmazottakat vettem fel különböző feladatokra. 

    4. A termék az első!
      Sokan már eleve a befektetőknek akarnak tetszeni: hogyan tudják értékesnek, érdekesnek tűnőnek tenni a válallkozást a befektetők számára. Én nem foglalkoztam ilyenekkel, a termékem nem tűnt túl izgalmasnak papíron, de én tudtam, hogy igény viszont van rá. Elkezdtem fejleszteni egy terméket. Aztán egy még jobbat. Erre koncentráltam. Hallgass a vevőidre, és alakítsd igényeikhez a termékedet! Ne költsd el az összes pénzed a reklámra, ha jó a terméked, annak híre megy.

 

Forrás: entrepreneur.com, Aytekin Tank